Zwaardkaststrips plakken

Zwaardkaststrips plakken

 

De zwaardkast strips zorgen er vooral voor dat je geen fontein in je boot hebt aan de voor of achterkant van de zwaardkast. Als je dit hebt dan zijn meestal de zwaardkaststrips versleten of omgevouwen. Met name bij boten met een lange zwaardkast en een zwaard wat in de zwaardkast scharniert naar achteren is dit al gauw een probleem omdat de zwaardkaststrips dan klem gaan zitten tussen de zwaardkast en het zwaard. Dit is moeilijk te voorkomen.

Boten met een zogenaamd kantelzwaard hebben een ander probleem en dat probleem is dat het zwaard de voorkant van de zwaardkaststrips open drukt en hierdoor het water gewoon vrij de zwaardkast in en uit kan.

 

Nieuwe monteren.

Benodigdheden:

Allereerst moeten de oude strips verwijderd worden. Doe dit zorgvuldig en met beleid. Vooral de oude lijmresten moeten weg omdat er anders bobbels in de nieuwe zwaardkaststrips komen.

Als het allemaal schoon is dan moet je kijken welke methode je gaat gebruiken. Er zijn twee manieren om zwaardkaststrips te plakken.

  1. Je neemt een hele brede strip slaat met een pons aan de voor en achterkant waar de zwaardkast zit een rond gat in de strip en snijdt de strip in het midden van gat tot gat een klein stukje in zodat er nog wel verbinding tussen de twee zijden is maar dat je straks als hij op de boot zit alleen nog een klein stukje hoeft door te snijden.
  2. Je neemt per kant een eigen strip en laat deze per kant 2 a 3 mm over het midden steken. Je plakt ze aan de voor kant wel op elkaar. Deze methode is vooral er goed als je een bredere zwaardkast hebt dan 20mm. Dus eigenlijk voor elke FJ.

Om te beginnen moet je even uitrekenen hoe breed de zwaardkaststrip zou moeten worden. Dit is eenvoudig te doen: halve zwaardkast + 3mm (overlap in het midden) + 5mm (deel direct naast de zwaardkast) + 15 tot 20 mm (oor de verlijming). Nu krijg je hier een waarde uit en dan moet je kijken welke breedte strip je nodig hebt. Ze zijn er in 50 en 75mm geloof ik.

Maak de strip op maat. Aan de voorkant laat je de strip 10 cm verder doorlopen en aan de achterkant 3 cm.  De 10cm aan de voorkant dient ervoor dat de strips straks ruimte hebben om open te vouwen. Aan de achterkant is er voor dat ze niet direct de zwaardkast in getrokken worden als je het zwaard ophaalt.

Leg de strip op de boot op zijn plaats en teken met een fineliner de buitencontour van de strip af. Je tekent ook een lijn langs de zwaardkast op een afstand van 5 mm. Dit gedeelte mag beslist niet met lijm ingesmeerd worden omdat de zwaardkaststrip ander niet kan buigen. Dus hoeft dat ook niet geschuurd te worden want dat is de volgende stap.

Als alles geschuurd is dan ga je lijm aanmaken en smeert dat met een lijmkam op de boot. Nu leg je de strip erop en plakt hem met het plakband vast op zijn plaats en drukt de strip stevig tegen de romp door met de hamer over de strip heen te wrijven.  Je snapt natuurlijk al dat je dit alleen per kant kan doen als je methode twee gebruikt.

Bij het lijmen moet je er rekening mee houden dat je niet de volledige voorkant vast lijmt maar alleen de laatste 20mm en de buitenrand langs het verlengde van de zwaardkast natuurlijk. Ook de achterkant blijft geheel open zodat hij vrij kan blijven bewegen.

De tweede kant lijmen gaat hetzelfde alleen moet je voor je begint even de overgang aan de voorkant van de eerste strip ietsje wegschuren zodat er een geleidelijk verloop naar het hogere punt is.

 

Heel veel lijmplezier,

 

Bernard Stienstra