Internationale FJ klasse
Overstag gaan
Tijdens een zeer leuk en leerzaam weekend in Balk hebben we s avonds ook veel theorie gedaan. Een van de dingen die aan bod kwam, was het overstag gaan. Met name voor de bemanning. Omdat we in Balk de hele tijd veel wind hadden, was het belangrijk om met de overstag zo snel mogelijk weer in de trapeze uit te komen. De hiernavolgende theorie is vooral voor beginnende bemanningen heel nuttig.
 
Overstag: de snelle methode
  1. Loefschoot straktrekken, dus de schoot die je straks aan moet halen met de overstag.
  2. Inveren en trapezehandvat pakken.
  3. Jezelf iets optrekken, haak valt uit. Op dek gaan zitten.
  4. Schoot in voorste hand pakken, achterste hand pakt loefschoot direct bij de klem.
  5. Als fok invalt, schoot los.
  6. In een stap naar de nieuwe loef, schoot meenemen en in n beweging aanhalen. Omdraaien en schoot overpakken.
  7. Handvat pakken en bij de borst houden met de voorste hand.
  8. Achterste hand en voorste voet op rand, uitduwen.
  9. Inhaken. En eventueel schoot verder doorzetten.
  10. Loefschoot straktrekken.
 
Overstag: de andere methode
  1. Punten 1 tot en met 6 blijven gelijk, daarna:
  2. Inhaken.
  3. Voorste voet eerst naar buiten. Uitduwen en schoot doorzetten.

Deze methode is in de praktijk iets langzamer, toch wordt hij veel gebruikt, omdat niet iedereen de kracht heeft om aan n arm naar buiten te gaan. Probeer of het je lukt met de eerste methode, gaat dit echt niet ga da terug naar eerst inhaken.

Voor de stuurman waren maar een paar dingen belangrijk. Ten eerste: rustig sturen, dus met weinig roeruitslag. Ten tweede: goed opletten of je bemanning jou stuurbeweging kan volgen (ga je niet te snel?). En tot slot: k de stuurman moet in n stap naar de overkant! Vooral dit laatste is bij alle windsnelheden van belang, in verband met rust in de boot.
Ik hoop dat veel mensen hier iets aan hebben, ikzelf heb er in elk geval heel veel aan gehad.
 
Dieuwke Duk, (NED 775)