Internationale FJ klasse
Spival versnelling
 
Ken je dat ook? Na een mooi kruisrak gevaren te hebben draai je mooi om de bovenboei. Vlak achter je ligt een pak van FJ’s. Snel wil je de spi zetten maar dat lukt niet! Want je moet eerst naar achteren om de helmstok tussen je knieën te zetten, enkele lijntjes vast zetten….. en als je dan de spi kan zetten duurt het nog 5 a 6 halen en overpakken voordat de spi in top zit. Is het dan zo ver dan moet je weer de spival in de klem zetten. Inmiddels zit dat veldje FJ’s weer boven op je.
 
Als je deze situatie herkent dan kan je met het volgende systeem een hoop snelheid winnen.
 
Spival
Zoals je een katrol gebruikt om de krachten op een trimlijn verstelling te verlagen kun je dat ook omgekeerd gebruiken. Je gebruikt het dan niet als een vertraging maar als versnelling.
Het katrolletje hiervoor komt in de mast te zitten. De spival loopt dan niet direct door de mast er weer uit maar gaat dan via het schijfje weer terug omhoog. Het losse spival eindje moet dan in de buurt van het spival mastbeslag worden vastgemaakt. Een goede methode is deze bij het hoofdwand terminal beslag uit de mast te laten komen en er dan een flinke knop in te leggen. Als het losse eind aan het spival beslag wordt vastgemaakt (of daar zeer dichtbij) bestaat het risico dat de val om zijn as gaat draaien en zo in de knoop raakt.
Aan het katrolletje komt het “halende” deel van de spival te zitten. Deze verlaat onder in de mast richting het klemmetje bij de stuurman. Als je nu 1mtr van de val uit de mast trekt dan wordt erboven in de mast, 2mtr naar binnen getrokken. Molentjes achter in de boot zijn ook niet meer nodig omdat nog maar de helft van de val in de boot komt.
Je maakt dit systeem, eenvoudig, door het spival beslag los te nemen. Aan de originele val knoop je nu het blokje vast. De nieuwe val rijg je nu door het spival beslag en het blokje via de opening van het beslag de mast in. Laat dat eind er bij een opening in de mast (bijvoorbeeld van het wand) er weer uit komen. Of knoop het inwendig in de mast ergens aan vast. Let er in ieder geval op dat je niet om een andere val heen rijgt. Dat deel van de val hoeft ook niet dik te zijn want je hoeft daar niet meer met je handen aan te trekken. (NED 961 heeft hiervoor 2.5mm Dyneema) Breng het blokje nu binnen in de mast (moet wel door de opening van het spival beslag passen!) Popnagel en/ of schroef het beslag weer terug op de mast. Houdt de val dan boven uit de mast strak, deze val moet lang genoeg zijn om de spie tot onderdeks te kunnen strijken. De val onder uit de mast moet dan net iets voorbij het klemmetje komen.
Maak ca. 10cm boven de spi-top een stoppertje in de val. De spi-top blijft zo automatisch iets van de mast waardoor hij beter vol staat.
 
Spiklem
Nog meer tijdwinst is te behalen door recht achter het spival klemmetje een oogje (met metalen voering) of blokje te plaatsen. De val moet dan door het oogje heen gehaald worden en achter het oogje gehesen worden. De val wordt dan direct door het klemmetje getrokken en als de spi gehesen is zit de val al in de klem. Bij het strijken kan de val uit de klem getrokken worden. De val komt nu op de klem te liggen en komt daar ook niet meer in totdat er weer aan de val getrokken wordt.
 
Let er bij het strijken met een spival versnelling wel op dat deze ook sneller kan/ zal zakken dan de bemanning aan kan.
 
Materialen
Voor spival versnelling systeem:
Enkelschijfs 16mm Airblock van Harken
Voor spiklem systeem:
Enkelschijfs blok met beugel en veer.

Kunnen ook andere merken zijn, indien deze vergelijkbare afmetingen hebben.

Rolf de Jong